Seruan Ramadhan!

Assalamualaikum sume dan salam 1Malaysia saya ucapkan…. Lama gile aku menyepi dari membeloging kat sini. Hope korang sume sihat! Sorry la, wa dah jatuh miskin sekarang, internet pon takde kat rumah. Ok lah, dah lari dari tajuk sebenar.

BULAN RAMADHAN DAH TIBA! Ayuhlah umat Islam sekalian alam menunaikan rukun islam yang ketiga ini! Ala, puasa je, small matter. Sebenarnye puasa ni mmg mudah, tak susah pon. Yang bukan Islam pon leh cube puasa. Kalo nak puasa, kene tahu niat die dulu.

“Puasa dari segi bahasa bermaksud menahan diri daripada sesuatu. Manakala puasa dari segi istilah syarak pula bermaksud menahan diri daripada melakukan perkara yang membatalkan pusa bermula daripada terbit fajar sadiq sehingga terbenam matahari yang di sertakan dengan niat . Puasa juga merupakan salah satu daripada Rukun Islam yang wajib ditunaikan oleh setiap individu Muslim pada bulan Ramadhan.” (rujukan: http://ibadahpuasa-ting2.blogspot.com/2008/10/pengertian-puasa.html)

Imam Abu Hamid al-Ghazali dalam bukunya Ihya al-‘Ulumuddin telah membahagikan puasa itu kepada 3 tingkatan:

  1. Puasanya orang awam (shaum al-‘umum): menahan diri dari perkara-perkara yang membatalkan puasa seperti makan dan minum.
  2. Puasanya orang khusus (shaum al-khusus): turut berpuasa dari panca indera dan seluruh badan dari segala bentuk dosa.
  3. Puasanya orang istimewa, seperti khusus (shaum al-khawasi al-khawas): turut berpuasa ‘hati nurani’, iaitu tidak memikirkan sangat soal keduniaan.

Pembahagian di atas memberikan umat Islam ruang untuk berfikir dan menelaah tingkat manakah mereka berada. (rujukan: http://ibadahpuasa-ting2.blogspot.com/2008/10/pengertian-puasa.html)

Niat Puasa

Niat Puasa

Okay, adik2 sume dat tau kan macam mana nak niat kn? So, puasa je lah…. Tapi ingat, bile kite berpuasa, sume kene jaga. Jangan nak puasa membuta tuli je. Kepada pokcik2 mokcik2, habang2 dan hakak2, jangan jadikan alasan bile puasa kite tak boleh buat hitu hini. Jangan bile nak kerja je, alasan letih tu dikeluarkan dari mulut tempayan korang.

Akhir kata, berpuasa lah kamu sebelum kamu dipuasakan. Sebab bile dah mati, korang puasa lah sorang2 tak makan ape2 langsung. kat dunia ni sekurang-kuranggnye korang still ade time untuk berbuka. Alhamdulillah, tahun ni dapat gak berpuasa dan berbuka bersama keluarga, walaupun dah kurang seorang.

SELAMAT BERPUASA DAN BERIBADAH!

About Mokha Ismail

Nothing to write. Still undiscovered!
This entry was posted in Floor of Life. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s